Krupp...For kids only?

Nu känner jag mig faktiskt lite bortra bortrationaliserad!
(Ja jag fick googla stavningen på det ordet)

Allmänt

Krupp är en vanlig barnsjukdom som beror på att området nedanför stämbanden blir svullet,
oftast på grund av en förkylning.
Eftersom luftrören är ganska trånga hos små barn,
kan redan en liten svullnad i svalget leda till att luften får svårare att passera.

Krupp brukar gå över inom en vecka.
Barn som har haft krupp en gång kan få det igen i samband med nya förkylningar.
När barnet kommer upp i 5-6 års åldern brukar besvären försvinna.



Symtom

Barn som får krupp brukar

få skällande hosta

bli hesa

få en väsande och ansträngd andning

få svårt att andas.



Fan va skumt! Krupp brukar försvinna vid 5-6 års åldern.
Jag fick det när jag var 13 år gammal och hade det i flera månader.
Fick sova på soffan så att pappa skulle höra när jag inte fick någon luft.
För ingen risk att jag vaknade av den lilla pettitesen. (och ja jag fick googla på det ordet med)
Kommer ihåg att jag vaknade flera ggr/natt av att farsan hade tagit mig under armen
och bärt mig till köket så jag kom upp och kunde dricka vatten så luftrören vidgades.
Det konstiga var att jag inte hade det i samband med någon förkyldning.
Jag hostade och rasslade bara konstant hela dagarna och slutade andas på nätterna
för att luftrören slogs igen.
Mamma trodde det var astma jag hade fått bara så där under natten,
men läkarna hade gett sig fan på att jag hade krupp hur konstigt det än kunde vara.

Dessvärre så har hostan följt med upp i åren.
Jag blir inte förkyld som normala människor, jag tappar rösten och blir hes och
rasslig  och hostar oavbrutet så jag får otroligt svårt att sova.
Istället för rinnande näsa får jag igenslagen hals och skitont när jag sväljer.


Nu ska jag gå och hämta en till flaska utav Mats coca-cola,
det anser jag att man får när man är sjuk och har rasslig hals.
Sådeså ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0